Nostalgi

1962-63 kommer inte riktigt i håg riktigt när det var,har heller ingen att fråga, men det var påsk som jag och min lillebror Dan vart iväg skickade till SOLSTICKAN  tror det var ett avlastningshem för föräldrar!! Solstickan var beläget i Edane det är ungefär det jag kommer ihåg.

Våra föräldrar körde dit oss, lämnade oss till vad jag kommer ihåg en massa barn och gamla damer, fick reda på att mamma och pappa hade skickat med oss påskgodis som vi skulle ha fått på påskafton..men av det såg vi ingenting...de åt väl upp det själva ..vad vet jag har ju som sagt ingen att fråga .

men jag minns att vi skulle ut i skogen och kolla på när " påskkärringarna" drog till BLÅKULLA vi stod och tittade opp i det blå...........

Minns också väldigt väl att min lillebror kissade i sängen, det var inte nådigt bland personalen vill jag minnas, tog därför på mej skulden att det var jag som hade legat hos lillebror och därmed var det jag som kissade i sängen.


Minns också att det var en korridor i källaren som vi barn sprang i
Minns att jag satte ut mitt lilla ben så en av de andra barnen snubblade och slog ut en tand, senare i livet träffades jag och den andre vars tand hade en "guldkant" vi hamnade sedermera i sammaklass på lågstadiet, idag är han borta också dog alldeles förtidigt ensam i en park.

Inga roliga barndomsminnen!



fann detta kortet min " kusin " Lennart hade det !!
Tack Lennart detta är allt som jag har..............

Kommentarer
Postat av: Linda

Hej hej! Jag och min vännina tog en tur t barnhemmet idag. Hon var oxå bardomsbarn vid den tidpunkten. Kommer du ihåg några namn på barnen eller fröknarna som var där. Synd att ingen var hemma i huset för vi vill fråga om vi fick gå in. Mvh Linda och Ingegerd

2011-06-18 @ 18:20:14
Postat av: Anita

Hej! jag vetinte vad någon ur personalen heter, kommer bara ihåg en person och han är oxå borta får försöka lite extra och fråga men det är inte många som kommer i håg huset heller! // Anita

2011-06-19 @ 07:23:45
URL: http://aschyman.blogspot.com
Postat av: Anneli Herstad Bergström

Hej. Jag o min lillasyster var på Solstickan 3 ggr. Första gången ca 1964. Jag var då 6 år. Minns tant Edith i köket. Tant Inger och Asta. Godiset man fick delades ut till mellanmålet varje dag. Då fick man 2-3 bitar. Alla fick en kakaoburk där godiset förvarades inlåst i ett förråd. Jag tyckte om sång o bönstunden innan läggdags. Doften på vinden av alla fina kläder man fick låna. Har både fina o jobbiga minnen från vistelsen där.

2011-11-14 @ 12:21:31
Postat av: Anita

Hej kul att du kommenterar..i min närhet så hittar jag ingen som kan berätta hur det var ..tacksam för att du har lite info. Själv var jag där över en påskhelg 1963 ? tror jag så jag var 5 år då ..men är inte helt säker...kommer ihåg att jag ( vi) var ute i skogen och tittade på " påskkärringarna" som drog till blåkulla...-fantasi- och vi min bror o jag fick inget godis .:( glömmer inte detta // tack mvh Anita

2011-11-14 @ 13:58:31
Postat av: maria Pettersson

Hej!

letade på nätet efter arkivbilder på solstickan och hamnade här på din sida, jag var också där vid två tillfällen som barn 1970 och 1971. Har förträngt mycket av den tiden men minns en del.Kakao minns jag men endast som dryck.En källare som man blev skrubbad i. Men även skogsturer med sagor som berättades. Det är blandade känslor.

mvh maria

solstickan är förresten till salu nu så bilder ligger ute på nätet.

2011-11-16 @ 19:01:10
Postat av: Erkki

Hej

Det mesta har man nog förträngt, kommer i håg att man blev nogrant skrubbad i källaren när man komm till barnhemmet och att man, var och en, någon gång fick följa med en av "tanterna" hem någon helg (tror jag det var) för att leva vanligt familjeliv.

Angående godiset så kommer jag ihåg en pojke som hadde förlorat sina föräldrar i en olycka, han hadde fått godis i en mängd som jag inte dittils hadde skådat, En hel säck full, och han hadde inga begränsningar när han fick äta godis som vi andra.

Var där 1964-65 tror jag, inte helt säker på det dock.

Det känns som man var där flera år men det kan max ha varit 4-6 månader, har tyvärr rätt vaga minnen av detaljenra.

Nu är stället borttaget från fastighets annonserna, Är det möjligen någon som har bilderna som låg ute?

2012-01-29 @ 23:09:36
Postat av: Rosalie Wallin

Hej! Jag och min bror var på Solstickan 1959-1960. Minns också med "rädsla" hur personalen var, alla tårar och de hemska nätterna. I dag är Solstickan ett friskvårds-centra (?) och är faktiskt till salu för 2 600 000 kr (juni 2012). Hade jag pengar skulle jag köpa det och elda upp det. Stackars dom som bott där, med all sorg i väggarna. Tror inte att det går att renovera bort. Kram på Dig / Rosalie

2012-06-17 @ 09:51:42
Postat av: Rosalie Wallin

Till Erkki! Det finns mängder av bilder från huset på hemnet. Kolla här

http://www.maklarhuset.se/till-salu/villa/edane-arvika_edane-edanevagen_6-522678

2012-06-17 @ 09:56:15
Postat av: Rolf ozolins

Hej,jag och mina bröder var på Solstickan flera ggr i början av 60 talet "en av trillingarna" om någon kommer ihåg. Finns detaljer som man inte glömmer därifrån vi var några som gick ut på isen för att gå ut till ön, kom väl inte så långt blev ett jäkla liv sedan fick vi inte gå ut blev inlåsta i tvätt stugan och se på när de andra lekte utanför. En speciell sak jag kommer ihåg var att en pojk kasta morron gröten på golvet och förståndarinnan fick spel, drog ner grabben på golvet och smeta in gröten i ansiktet på honom, men annars så har jag inte så tunga minnen därifrån. En av tanterna berättade fantastiska godnatt sagor det var knäpptyst medans hon berättade "tokspännande" man väntade på nästa kväll för att få höra resten av sagan,var där i helgen och tittade inte vatit där på 50 år Edane riktigt fint men det såg man inte då.

2013-08-05 @ 09:28:02
Postat av: Kar A C Wickström

Hej jag var på solstickan jag tror jag var ca 4 5 år och jag minnes en gång det var vinter och vi barn åkte kälke mellan träden vid barnhemmet och det var jätte kul .

2014-02-20 @ 00:14:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0